دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی ایران

دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی ایران

دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی ایران

شرایط فعلی در عرصه بین­المللی و نوع روابط و تنش­های موجود، بویژه درباره مباحث مربوط به انرژی هسته­ای منافع ملی ما را از سوی آمریکا و دیگر متحدان آن تهدید می­کند. در شرایط معاصر بین­المللی، امریکا مصممانه و بطور مداخله جویانه­تری وارد عرصه­های بین­المللی شده است. اکنون آمریکا یک بازیگر عصبی است و دغدغه­ای جدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد. قرار دادن ایران در محور شرارت و اینکه به تروریسم با دیدگاه ویژه­ای، معنای جدیدی بخشیده، بر این دغدغه­ها می­افزاید. با توجه به این که آمریکا، ایران را یک تهدید برای منافع ملی خود تلقی می­کند، سعی دارد تا اجماعی را در سطح جهانی حول محور پرونده هسته­ای برای اعمال فشار بر ایران بوجود آورد. با توجه به شرایط فعلی جهان امروز و قرار داشتن رسانه­های گروهی در دست کشورهای قدرتمند همسو با آمریکا، ارتباط دادن ایران با گروههای تروریستی و تبلیغ کردن آن در صحنه جهانی نمی­تواند موقعیت مناسبی برای ماباشد.

با توجه به ارائه چنین تصویر خشن و غیرواقعی­ای از ایران، آیا می­توان با جامعه بین­المللی ارتباط سازنده­ای برقرار کرد؟ با وجود چنین تصویری (حامی تروریسم و تهدیدکننده صلح و امنیت بین­المللی) می­شود سخن از فعالیت فرهنگی راند و یا درباره توسعه صادرات، جلب سرمایه­گذاریهای خارجی و گسترش مناسبات همه جانبه فکر کرد؟

در عصر اطلاعات، قدرت نرم بیش از قدرت سخت، متقاعد کننده و جاذبه آفرین است. در چنین شرایطی بهره­گیری از جریان­های اطلاعاتی به منظور انتقال ارزشها و فرهنگ­ هر واحد سیاسی و در نتیجه تامین منافع ملی آن واحد، ضروری بنظر می­رسد. اگر بر این امر تأکید داشته باشید که در دوران موجود ابزارهای رسانه­ای نقش موثری در گسترش ارتباطات کشورهای مختلف ایجاد می­کنند، طبیعی است که در چنین شرایطی امکان بهره­گیری از نشانه­ها و ابزارهای ارتباط بین فرهنگی در قالب تئوری دیپلماسی عمومی از اهمیت و مطلوبیت بیشتری برخوردار خواهد شد. در این میان دیپلماسی رسانه ای خود ابزاری با قابلیت بالا و به منظور نایل شدن به جاه طلبی های نوین بین المللی معرفی می کند که ریسک خطر کمتریث برای امنیت ملی به دنبال می آورد. این نوع دیپلماسی قابلیت و تئانایی ترکیب جسارت و محافظه کاری را با هم دارد، همچنان که بهره برداری از فرصت های نوین و ترویج منافع ملی را بدون برانگیختن و نا خشنود ساختن سایر کشورها ممکن می سازد. دیپلماسی عمومی افکار عمومی را هدف قرار می­دهد و از لحاظ پیامدها و نتایج، از همان میزان اهمیت ارتباطات دیپلماتیک رسمی و سنی بین سران کشورها برخوردار است. اطلاعات نقش مهمی در این رابطه ایفا می­کند و می­توان گفت که اطلاعات، قدرت است. اگر قدرت نرم شامل شکل دادن به تصورات دیگر کشورها نیز باشد، در این صورت، اطلاعات یک منبع مهم قدرت نرم محسوب می­شود اگر کشورها بتوانند اطلاعات لازم برای تأثیرگذاری منطقه­ای را تولید کنند و اگر این گونه اطلاعات در چارچوب امنیت نرم افزاری سازمان دهی شود، طبیعی است که امکان تأثیرگذاری بر فرهنگ سیاسی و گروه­های اجتماعی کشورهای رقیب وجود خواهد داشت. دیپلماسی رسانه ای نماد مقابله با نهادهایی محسوب می­شود که عامل تهدید برای منافع ملی محسوب می­شود. زیرا که امروزه افکار عمومی داخلی و بین­المللی یک فاکتور مهم در تصمیم­گیری‌های سیاست خارجی محسوب می­شود. از اینرو کشوری که بتواند با بکارگیری یک فعالیت رسانه ای و فرهنگی-دیپلماتیک منسجم، هماهنگ و حساب شده وجهه ملی بهتری از خود در عرصه بین­المللی ارائه دهد، حتی با وجود ضعف نظامی و اقتصادی کمتر در معرض تهدیدات امنیتی قرار خواهد گرفت.

نویسنده مطلب: رضا غفاری

رضا غفاری

پاسخ دهید

5 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۵۲:۵۵

Thank you a lot for sharing this with all of us you actually know what you're speaking approximately! Bookmarked. Please also consult with my website =). We will have a link exchange contract among us

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۸:۳۳:۲۵

I'm gone to tell my little brother, that he should also visit this web site on regular basis to take updated from hottest news.

LeonoreScheffrahn.bravesites.com  ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ - ۱۴:۴۰:۲۲

Hi there mates, fastidious paragraph and nice urging commented here, I am actually enjoying by these.

foot pain elderly  ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۱۹:۰۰:۵۱

Glad to be one of many visitants on this awe inspiring website :D.

Can you stretch to get taller?  ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۵:۵۹:۵۷

Just desire to say your article is as astounding. The clearness for your post is simply spectacular and that i could assume you're an expert in this subject. Well with your permission allow me to seize your feed to stay updated with imminent post. Thank you one million and please keep up the enjoyable work.